هود لامینار جریان آرام یک منطقه کار آسپتیک را فراهم می کند در حالی که اجازه می دهد پاشش های عفونی یا آئروسل های تولید شده توسط بسیاری از روش های میکروبیولوژیکی را مهار کند. سه نوع هود لامینار جریان آرام که به‌عنوان کلاس I، II و III شناخته می‌شوند، برای برآوردن نیازهای تحقیقاتی و بالینی مختلف توسعه یافته‌اند.

هودهای لامینار جریان آرام از محیط کار در برابر گرد و غبار و سایر آلاینده های موجود در هوا با حفظ جریان ثابت و یک طرفه هوای فیلتر شده با HEPA بر روی محل کار محافظت می کنند. جریان می تواند افقی باشد، موازی با سطح کار می دمد، یا می تواند عمودی باشد، از بالای کابینت به سطح کار می دمد.
بسته به طراحی آن، یک هود لامینار جریان افقی از فرهنگ (اگر هوا به سمت کاربر جریان دارد) یا از کاربر (اگر هوا از جلوی کابینت با فشار هوای منفی در داخل کشیده شود) محافظت می کند. از طرف دیگر، هودهای جریان عمودی، محافظت قابل توجهی از کاربر و کشت سلولی می کنند.
جریان آرام افقی یا جریان آرام عمودی "نیمکت های تمیز" کابینت های ایمنی زیستی نیستند. این قطعات از تجهیزات هوای فیلتر شده با HEPA را از پشت کابینت در سراسر سطح کار به سمت کاربر تخلیه می کنند و ممکن است کاربر را در معرض مواد بالقوه خطرناک قرار دهند. این دستگاه ها فقط از محصول محافظت می کنند. نیمکت‌های تمیز را می‌توان برای برخی فعالیت‌های تمیز استفاده کرد، مانند مونتاژ بدون گرد و غبار تجهیزات استریل یا دستگاه‌های الکترونیکی، و هرگز نباید در هنگام کار با مواد کشت سلولی یا فرمول‌های دارویی، یا هنگام دستکاری مواد بالقوه عفونی از آنها استفاده کرد.