محیط های کاری مانند آزمایشگاه ها که ارتباط نزدیکی با تحقیقات علمی دارند برای حفظ محیطی تمیز و بهداشتی الزامی هستند. یک آزمایشگاه اقلام حساس مانند نمونه های بیولوژیکی را ذخیره می کند. نتایج آزمایش و اغلب صدها بار از مواد شیمیایی نیز. بنابراین، حفظ آن از آلودگی بسیار مهم است. بسیاری از آزمایشگاه‌ها از هودهای لامینار جریان آرام استفاده می‌کنند، که همراه با ایستگاه‌های کاری آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های مختلف برای اطمینان از یک محیط استریل استفاده می‌شوند. هوا از میکروب‌ها فیلتر می‌شود و جریان هوای تمیز دائماً به سمت محققان در آزمایشگاه در گردش است.

بر اساس نحوه عملکرد هود لامینار جریان آرام، می توان آن را به دو نوع تقسیم کرد:
هودهای لامینار جریان آرام عمودی در بالای ایستگاه کاری قرار می گیرند. هوای آلوده از بالای محوطه بیرون کشیده می شود و پس از فیلتر شدن هوای تمیز از پایه هود خارج می شود. کارگران و تجهیزات آزمایشگاه توسط این هودهای جریان محافظت می شوند.
جهت جریان هوا از پشت به جلو در هودهای جریان آرام افقی است. از آنجایی که هوای تمیز را در جلو آزاد می کنند، از محافظت از نمونه های آزمایشی در ایستگاه کاری اطمینان حاصل می کنند. بنابراین، این هودهای لامینار جریان بر روی دیوار روبروی ایستگاه کاری قرار می گیرند.
فاکتورهای مفید استفاده از هودهای لامینار جریان آرام
با نصب هودهای جریان لامینار، آزمایشگاه تمیز و بدون آلودگی باقی می ماند. با استفاده از فیلتر HEPA، هوای آلوده تمیز می شود و جریان هوای صاف در آزمایشگاه ثابت است. این محیط برای نمونه ها و تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین محققانی که در آنجا کار می کنند ایده آل است.