تهویه آزمایشگاهی یک اقدام کنترلی مهندسی مهم است که برای محافظت از پرسنل آزمایشگاه در برابر قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک مورد استفاده در آزمایشگاه استفاده می شود. هود شیمیایی مفیدترین این کنترل های مهندسی است. هدف از هود اگزوز شیمیایی جلوگیری یا به حداقل رساندن فرار آلاینده های موجود در هوا از هود به هوای آزمایشگاه است.

عملکرد و کارایی هود به سرعت کافی و یکنواخت هوا در حال حرکت از طریق دهانه ارسی بستگی دارد. عملکرد هود شیمیایی به طور نامطلوبی تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله نقص مکانیکی، پیش نویس ها یا باز بودن درها و پنجره ها، و رویه های عملکرد ضعیف شخصی که از هود استفاده می کند، می شود.
توضیحات یک هود شیمیایی
هود هوا یک محفظه تهویه‌دار است که برای کنترل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک یا بدبو استفاده می‌شود. یک فن اگزوز هوا را به دهانه جلوی کاپوت می کشد، سپس از طریق مجرای کاپوت به بالا و خارج از کاپوت می کشد. از آنجایی که هوایی که به داخل هود شیمیایی کشیده می شود فیلتر نمی شود، هودهای بخور فقط برای کاربران خود محافظت می کنند و از محصولات داخل هود محافظت نمی کنند.
یک هود شیمیایی بخاری که به درستی کار می کند و به درستی استفاده می شود، با داشتن بخارات، گرد و غبار، گازها و مه از کارگران محافظت می کند. ارسی همچنین می تواند به عنوان سپری برای کارگران در برابر پاشش پاشیده و انفجارهای جزئی یا آتش سوزی که ممکن است در داخل هود رخ دهد عمل کند. یک هود شیمیایی برای محافظت از پوست یا دست کارگرانی که در حین فعالیت در داخل هود قرار می گیرند طراحی نشده است. تجهیزات حفاظت فردی (محافظت چشم، دستکش و روپوش آزمایشگاهی) باید برای محافظت از پوستی که در معرض ناحیه باز هود شیمیایی قرار دارد استفاده شود.
فوم هودها کنترل‌های مهندسی اولیه هستند که برای کنترل تماس استنشاقی با مواد خطرناک در ساختمان‌های تحقیقاتی دانشگاه استفاده می‌شوند. انواع دیگری از اگزوز محلی مانند محفظه های دارای تهویه برای قطعات بزرگ تجهیزات یا ذخیره سازی مواد شیمیایی و غواصی و سایبان برای جذب آلاینده ها در نزدیکی نقطه انتشار وجود دارد. کار مستقیماً در زیر سایبان یا اسنورکل انجام می شود و معمولاً برای ماشین هایی مانند کروماتوگرافی گازی یا طیف سنج جرمی در نظر گرفته شده است. این نوع اگزوز موضعی حذف 100% گازها را تضمین نمی کند.